לניהול עסק משפחתי נלווים אתגרים ייחודיים הנובעים מהמורכבות המאפיינת עסקים מסוג זה. מערכת היחסים המשפחתית ובמיוחד הפערים הבין דוריים משפיעים על היבטים רבים בהתנהלות השוטפת והאסטרטגית של כל עסק משפחתי. החלטות עסקיות רבות יכולות להיות מושפעות מהדינמיקה המשפחתית הייחודית של שדרת הניהול ולהקשות על קבלת החלטות המתבססות על שיקולים עסקיים קרים. במאמר זה נרחיב לגבי היתרונות של אמנה משפחתית ותפקידה.

קבלת החלטות בעסק משפחתי

אמנה משפחתית מספקת מסגרת מוסכמת לניהול של העסק המשפחתי ומבססת מעין מערכת חוקים משפחתית המחייבת את כלל בני המשפחה. האמנה מגדירה את דרך קבלת ההחלטות בעסק משפחתי ואופן חלוקת הסמכויות הניהוליות. החשיבות של ההגדרות הללו נובעת מכך שבאמצעותן ניתן להפריד בין ההיבטים האישיים והעסקיים בפעילות העתידית.

הגדרת חזון ומטרות

ביסוס אמנה משפחתית מוסכמת חשוב במיוחד כאשר ישנן מחלוקות הנובעות מהבדלי תפיסה לגבי הכיוון העסקי העתידי. במסגרת אמנה משפחתית ניתן להגדיר מחדש את החזון העסקי כך שיהיה משותף לכולם ויניע את כל המשפחה/העסק לאותו כיוון.

העברת העסק לדור הבא

גיבוש אמנה משפחתית כדאי לעשות בסיוע מקצועי של גורם מנוסה ובתהליך ייעוץ לעסק משפחתי סדור ומובנה. הליווי של גיבוש החזון והמטרות הערכיות של העסק מאפשר לצדדים לזהות ולהתגבר על המחלוקות האסטרטגיות שנובעות מהתפיסות השונות של דור המייסדים ודור העתיד וליצור מנגנון מוסכם לאופן העברת העסק לדור הבא על כל המשתמע מכך.

כישורים וקריטריונים

אמנה משפחתית צריכה לכלול מלבד החזון והמטרות התייחסות לקריטריונים להעסקת בני משפחה ואת מעמדם של חברי המשפחה שאינם עובדים בעסק. על מנת לאפשר קבלת החלטות בעסק משפחתי באופן מקצועי חשוב להגדיר אלו תפקידים ניהוליים יבצעו בני משפחה בהתאם לכישוריהם המקצועיים ולהחליט שעובדים שכירים יתקבלו רק מסיבות מקצועיות.

מנגנון לפתירת מחלוקות

אמנה משפחתית צריכה להיות מותאמת לכל עסק ואופיו הייחודי. בנוסף למנגנון שיאפשר הפרדה של ההיבטים המשפחתיים והניהול העסקי, ליווי של שירותי ייעוץ לעסקים יכול לסייע להגדיר היבטים חיוניים נוספים במסגרת האמנה לרבות דרכים מוסכמים לפתירת בעיות בעתיד, סמכויות לקבלת החלטות רגישות כמו, קביעת שכר, העסקת עובדים חדשים וכדומה.

הבטחת העתיד

עסקים משפחתיים רבים נדרשים לחשיבה יסודית ושינוי התנהגותי אם הם רוצים להתאים את עצמם לעתיד. האתגר הרגשי העומד בפני דור המייסדים אינו פשוט ודורש שינוי מהותי באופן קבלת ההחלטות בעסק המשפחתי והבנה של החשיבות של מעבר לניהול מסודר יותר ועל בסיס נהלים ושיטות עבודה לקראת העברת העסק לדור הבא בצורה חלקה.

גיבוש האמנה

על מנת לגבש אמנה משפחתית כך שהיא תתן מענה למאפייני העסק הספציפי, כדאי לקבל ליווי של גורם המנוסה בסוג זה של ייעוץ לעסקים משפחתיים ותוך מתן מענה לכלל ההיבטים הרלוונטיים. בתהליך הליווי יש צורך לענות על שאלות כגון: כיצד פותרים בעיות ומחלוקות בעסק, מי מוסמך לקבל אילו החלטות, מי נותן את המילה האחרונה בכל נושא ועוד.

אמנה משפחתית עם היהלום העסקי

אם אתם מעוניינים לגבש אמנה משפחתית ומחפשים שירותי ייעוץ לעסקים לליווי בתהליך, כדאי לכם להכיר את הצוות האיכותי של היהלום העסקי ניסיון רב שנים ודגש על ההיבטים הרגשיים לצד השגת תוצאות קונקרטיות מאפשר לנו לספק שירותי ייעוץ מקיפים ויסודיים לעסק המשפחתי. ליווי שיסייע לכם לאורך תהליך העברת העסק לדור הבא תוך יצירת אמנה משפחתית מפורטת המותאמת לעסק הייחודי שלכם. 

מוזמנים לצפון בסרטון הבא בנושא: הסכם משפחתי 

האמנה משפחתית - הסכם בעסק משפחתי

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: