בשנת 2001, בעודי מנהלת את חטיבת הלקוחות הפרטיים בחברת אינטרנט זהב, ביחד עם חמשת מנהלי המחלקות ומאות העובדים תחתיי, ביקשתי מהסמנכ"ל שלי לצאת לחופשה של חודש וחצי עם משפחתי הגרעינית. מחלת הסרטן של אבי חזרה שוב בפעם השנייה ולפני סבב הטיפולים הנוסף, רצינו לנסוע יחד לחופשה משפחתית בארה"ב.

בשנים האלו המכשירים הסלולריים עוד לא היו נחלת הכלל ואיפשרו תקשורת רציפה גם ממרחקים. החופשה המשפחתית דרשה ממני להתנתק לחודש וחצי מהאנשים והעבודה לגמרי. כשחזרתי לארץ מנכ"ל החברה אמר לי "לא הרגישו שאת לא נמצאת.." בשנייה הראשונה, הלב שלי החסיר פעימה, מה?!? אני לא חשובה לארגון, אין ערך לעשייה שלי, לא הרגישו כלל בחסרוני?!?

אבל אז הוא המשיך ואמר "החטיבה שלך תפקדה בחודש וחצי האלו כאילו שאת כאן. כל אחד מהמנהלים שלך ידע בדיוק מהו תפקידו, מה נדרש ממנו וביצע אותו על הצד הטוב ביותר. הכשרת את המנהלים שלך להיות מקצועיים, יוזמים, עצמאיים בקבלת החלטות ובביצוע כך שהם לא תלותיים בך כדי לבצע את עבודתם. אני מוריד בפנייך את הכובע, בעיניי זו גְּדוּלָתו של מנהל".

נשמתי לרווחה 🙂
זו המחמאה הכי גדולה שיכולתי לקבל!

מה איפשר לצוות המנהלים שלי להיות כל כך עצמאיים גם כשאני לא נמצאת?
מה זה דורש מאיתנו כמנהלים וכבעלים של חברה?

זה דורש מאיתנו להיות מנהלים מנטורים

אנו נדרשים כמנהלים לפתח 3 מיומנויות עיקריות:

1. לפני הכל – הקשבה 🙂 
הנטייה הטבעית של כולנו, כבני אדם, היא לתת פתרון לבעיה. עובד מספר לנו על בעיה/דילמה שהוא מתמודד איתה ואנחנו ישר אומרים לו מהו הפתרון הטוב ביותר.
במקום לענות, עדיף שנראה לו את דרך החשיבה שלנו ואת האופן בו אנו חושבים על פתרון בעיות, כך נפתח אצלו את המיומנויות הללו. ניתן לעשות זאת על ידי שאילת שאלות מכוונות והקשבה לתשובות.

2. שאילת שאלות – מאפשרת ליצור בהירות אצל העובד ועוזר לו להתוות בעצמו את הדרך לפתרון, לעזור לו לראות את הפער בין מה שקיים כיום לבין מה שהוא היה רוצה שיקרה (הבעיה עצמה), להבין מהן דרכי הפעולה האפשריות ומהי הטובה ביותר לפתרון הבעיה. באמצעות שאילת השאלות אנחנו יכולים לכוון, לסייע ולמקד ולאפשר לעובד/מנהל לפתח את מיומנויות בחינת הסיטואציה, הבנת הפער הקיים והפתרונות הנדרשים או במילים אחרות, לפתח עצמאות חשיבתית וביצועית.

3. הערכה חיובית ומשוב – מיומנות נוספות שחשוב מאוד שנפתח ונטפח כמנהלים. 
נחפש על מה לתת הערכה חיובית למנהלים/עובדים שלנו על מנת לחזק את הביטחון שלהם ואת דרך העבודה, שידעו שאנו מעריכים אותם ואת עשייתם.
לא נחכה לשיחת סיכום שנה כדי להגיד ממה אנחנו מרוצים, אלא, נתייחס לכך תוך כדי העשייה השוטפת. זה מייצר מוטיבציה גבוהה ורצון להמשיך להתפתח, ללמוד, לתקן ולהתקדם.
כמובן שגם חשוב לתת משוב בונה במקרים בהם נעשתה טעות או הדרך לא הניבה את התוצאות הרצויות. משוב ממנו המנהל/עובד יוכל ללמוד מה היתה הטעות (פיקוח ובקרה), מה ניתן ללמוד ממנה להמשך העשייה (הסקת מסקנות) ואיך משפרים את התוצאות/התהליך הנוכחיים (למידה והתפתחות).

מנהלים שהם מנטורים מאפשרים לעובדים שלהם להיות בלמידה והתפתחות כל הזמן, לפתח יכולות ומיומנויות גבוהות, להיות עצמאיים בחשיבה ובעשייה ולהיות בעצמם מנהלים-מנטורים לעובדים שלהם.

אומרים שתלמיד טוב בזכות מורה טוב. 
למנהל יש משמעות גבוהה בהצלחה המקצועית והעסקית של העובד.
תפעל לפי 3 המיומנויות של המנטורינג – העסק והעובדים יצליחו בגדול.

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: