ההחלטה של בני המשפחה שלא להמשיך את העסק הוא לא אירוע נדיר,
בייחוד בתקופה בה אנחנו נמצאים, תקופה של שינויים, של סדרי עולם חדשים.
להלן מספר סיבות נפוצות:
1. שינויים מערכתיים – למשל כניסת הדיגיטל שינתה את הפעילות, רגולציות חדשות או הלך רוח חדש – הופכים את העסק למסורבל ומקשה על הפעילות השוטפת והופכות את העסק ללא משתלם ולא רווחי מספיק .
2. בעידן בו הדור הצעיר לא מעוניין רק בפרנסה אלא גם בהגשמה – הילדים לא מוצאים מקום להגשים את עצמם בתוך העסק ורוצים לפנות לתחומים אחרים.
3. קושי במערכות היחסים בתוך המשפחה – משקעים מהעבר, היכרות עמוקה, מביאים את הילדים לבחור שלא לעבוד עם בני המשפחה.
4. עייפות החומר – בני המשפחה מרגישים מיצוי מהתחום בו פועל העסק.
מה קורה אז?
אפשר לחשוב על כמה אפשרויות:
1. למכור את העסק – רגשית זה מהלך מורכב מאוד, קשה מאוד לסמוך ולשחרר שליטה, בטח כשמדובר בשם ובמוניטין.
צריך להיות מאוד בשל ולהיכנס לתהליך עמוק עם מי שאתה מוכר לו את המוניטין.
2. להכניס עובדים חיצוניים – ולהטמיע אותם בעסק כך שהם יקחו את המושכות ויאשרו למייסד לעבוד על אש נמוכה עד אשר יפרוש.
3. לסגור את העסק – צעד והחלטה קשים מאוד ולפעמים הם בלתי נמנעים.
4. יכולים להיות פתרונות נוספים וזה תלוי ביכולת לנתק את הרגש ולחשוב באופן מושכל.
בכל שלושת האופציות נדרש להתכונן מספר שנים ולהבשיל עם ההחלטה על מנת שרגשית ניתן יהיה לעכל אותה.
בכל מקרה נדרשת מחשבה כוללת על כל המרכיבים הנפשיים והכלכליים.
זה לא תהליך שאפשר לעשות לבד ומי שלא לוקח יועץ כנראה שיתקשה מאוד לעשות את זה