מודל עסקי – האם זה שאנו מכירים הוא הכי טוב שקיים?

המטרה של המודל העסקי

להגדיר באיזה אופן העסק ירוויח, בעסק אחד יכולים להיות כמה מודלים עסקיים בקהלי יעד שונים או שירותים/מוצרים שונים.

מהו מודל עסקי?

מודל עסקי, או מודלים עסקיים, הם למעשה האסטרטגיה העסקית של חברות להרוויח כסף ולהניב רווחים. למעשה מדובר במוצרים או השירותים אותם החברה מתכוונת למכור, באיזה מחיר, כמה יעלה לה ההוצאות עבור כל מכירה (ייצור ושיווק) ולאיזה קהל יעד היא מכוונת

מודל עסקי מתאר את האופן בו חברה מסחרית מניבה הכנסות ורווחים ומייצרת ערך לעסק, המודל העסקי מתאר תהליך בו נמכר מוצר או מוענק שירות תמורת תשלום, תהליך זה הוא "מנגנון יצירת ההכנסות" והאסטרטגיה העסקית על פיה פועל העסק, והוא לב ליבו של הרעיון העסקי.

לפיכך, המודל העסקי הוא לא תוצר של התוכנית העסקית, אלא את המודל העסקי בונים לפני התוכנית העסקית כדי לראות שיש בכלל היתכנות כלכלית ואז בתוכנית העסקית מפרטים מהו המודל העסקי.

מודל עסקי צריך להיות הגיוני. כלומר, כזה שמאפשר שהרווח מכל מכירה ללקוח יהיה יותר מהעלות עצמה (ROI חיובי), הוא חלק קריטי בעסק בר-קיימא. אך לעיתים מודל עסקי חדשני הוא מה שמבדיל בין חברה אחת לחברה אחרת ומקנה יתרון תחרותי מול המתחרים. לדוגמה, חברת Coffix שהציע קפה במחיר ממש מוזל. מודל העסקי זה של Coffix הוא מה שנתן לה את הדחיפה להכנס לשוק מאוד רווי מתחרים ואלטרנטיבות.

לצורך פריצת דרך עסקית צריך מודל עסקי מתאים:

בכדי לבנות היום מודל עסקי שמתאים לעסק ומקדם אותו לפריצת דרך עסקית צריך לעמוד בתנאים הבאים: יצירתיות, אחריות, יישומיות ובהירות. כל אחד מהתנאים האלה הכרחי לצורך הפעלת המודל העסקי והצלחתו וביחד הם יוצרים מודל עסקי שיקדם את העסק לאורך זמן.

  • יצירתיות כחלק מהמודל העסקי – כאשר אנחנו שמים לרגע את הכללים ואת הקווים המנחים בצד ומאפשרים לעצמנו לחשוב מחוץ לקופסא אנחנו מגיעים לתוצאות טובות יותר. מציאת פתרונות יצירתיים, נכונות להסתכל על הדברים מזוויות אחרות, קבלת דעות שונות והחלטות שלאו דווקא הינו מקבלים בעבר- כל אלה מאפשרים לנו להצליח יותר ולקדם את הארגון בצורה משמעותית.
  • אחריות כחלק מהמודל העסקי – יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא לא אומרת לנסות כל דבר חדש ללא מחשבה על הארגון כלל. בכל החלטה שמתקבלת ובכל צעד שעושים בארגון ושהארגון עושה יש לקחת בחשבון את כל האפשרויות העומדות בפנינו. יש להתחשב בכל הנתונים וכל הפרמטרים גם אלה שפחות נוח ונחמד לקרוא או לקחת בחשבון כי התעלמות לא תעלים אותם.
  • יישומיות כחלק מהמודל העסקי – המטרה של כל תוכנית עסקית היא שצריך ליישם אותה. תוכנית שלא מכילה נקודות שניתן ליישם אותן במהלך פעילות העסק אינה תוכנית רלוונטית. מטרתה של התוכנית העסקית היא לאפשר לעסק להתקיים בצורה מוצלחת לפי מודל עסקי מוצלח.
  • בהירות כחלק מהמודל העסקי – חובה להסתכל על הנתונים בצורה האובייקטיבית ביותר שיש ולהבין מה המצוי ולא לייפות את הנתונים ולראות את הרצוי. כמובן שחשוב תמיד לשאוף קדימה ולהגדיר מטרות הלאה אבל המטרות האלה צריכות להיות מטרות ברורות וברות השגה ולא חלומות שמפזרים באוויר.  כמו כן חשוב שהנתונים יהיו מדויקים ככל הניתן לאורך כל הדרך וכך יהיה ניתן לעקוב בצורה ברורה אחר ההתפתחות של העסק ולבדוק שהוא כדאי מבחינה כלכלית לאורך כל זמן פעילותו.

עבודה לפי מודל עסקי ברור ומוגדר היא ההבטחה שהעסק יפעל כמו שצריך. מעקב אחר הנתונים יאפשר לכם לוודא שאכן המודל שבניתם מתאים ואפקטיבי.

מודל עסקי והאם זה שאנו מכירים הוא הכי טוב שקיים?

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: