מינוי מנכ"ל חיצוני בעסק משפחתי

בעסקים משפחתיים בהם ההתנהלות העסקית וההתנהלות המשפחתית מתנגשות ויוצרות חיכוכים, מוטב לעיתים להיעזר בייעוץ עסקי. היועץ העסקי לרב ישוחח עם בני המשפחה הקשורים לעסק, הן ביחד והן לחוד, וינסה להבין כיצד פוליטיקה משפחתית משפיעה על ההתנהלות של העסק לטוב או לרע.

במקרים מסוימים יועץ חיצוני לעסק משפחתי יעזור לבני המשפחה לנסח אמנה משפחתית המהווה מעין מסמך הצהרת כוונות ומפת פעולה בכל הקשור להתנהלות העסק על היבטיו השונים.

מנכ"ל חיצוני מגייסים לעסק באחת מ 2 האפשרויות הבאות:

  1. בני המשפחה הנמצאים בעסק אינם יכולים או מוכשרים למנכ"ל אותו (יש חשיבות גדולה לידיעה במה אני טוב ואיך אני מסייע לעסק להתנהל הכי טוב שאפשר ולפעול בהגדרת התפקיד המתאימה והנכונה).
  2. אין לעסק דור המשך המעוניין להשתלב בעסק.

מינוי מנכ"ל חיצוני אינו פשוט, שכן בני המשפחה השותפים בעסק למעשה מודים קבל עם ועדה כי הם לא מתאימים למלא את תפקיד המנכ"ל וכי הם זקוקים למנכ"ל חיצוני. אין ספק שעל מנת להודות בקושי זה יש צורך באומץ רב ותעוזה, אך אלה מתבקשים אם רוצים לעשות שינוי בעסק או לתכנן נכון את עתיד העסק ולהוביל אותו לעבר המשך צמיחה עסקית.

הגדרת תפקיד למנכ"ל חיצוני

ההחלטה להכניס גורם חיצוני לעסק חייבת להגיע עם תוכנית סדורה וברורה מהי הגדרת התפקיד המלאה, מהם תחומי האחריות, אופן קבלת ההחלטות, מהם הממשקים עם בני המשפחה ועוד. למי הוא כפוף, מהן המטרות שעליו להשיג עבור העסק ועוד.. מומלץ להיעזר בייעוץ עסקי שיעזור לבני המשפחה לדון בכל הנושאים הללו כיוון שלרוב קשה לבני המשפחה לדון על כך לבד ולחשוב על כל המשמעויות והתרחישים.

כמובן שגם לאופי האישי של המנכ"ל החדש ולא רק ליכולותיו העסקיות יש השלכות על בחירתו לתפקיד. חשוב לבחור במנכ"ל חיצוני אשר ערכיו האישיים והמקצועיים דומים לערכים המשפחתיים של העסק אותו הוא אמור לנהל.

חשוב להבהיר לעובדים הקיימים בעסק כי הוספת מנכ"ל חיצוני נועדה כדי לשפר את התפקוד והתפעול של העסק.

חיפוש מנכ"ל חיצוני לעסק

בכדי להתחיל את החיפוש אחר מנכ"ל חיצוני צריך תחילה להחליט מהי ההגדרת התפקיד וכל הנלווה אליה (שפורט מעלה), איזה ניסיון עבר חשוב שיהיה לו ואילו תכונות אופי נדרשות לו על מנת שיוכל להשתלב בקלות בין שאר העובדים בעסק ובני המשפחה.

איתור המנכ"ל החיצוני יכול להתבצע באופן עצמאי על ידי המנהלים הנוכחיים של העסק (פרסום מודעה באתר דרושים, פנייה לאנשי מפתח בתעשייה, חיפוש בעזרת קשרים אישיים ועוד) או על ידי פנייה אל גורמים מקצועיים כגון חברות כח אדם והשמת בכירים או הד הנטינג (פנייה ממוקדת אל מועמדים אידיאליים המכונה צייד ראשים).

לסיכום

ההבנה כי אף אחד מבני המשפחה לא ישמש כמנכ"ל של העסק בשנים הקרובות אינה פשוטה. אך לאחר שהוחלט למצוא פתרון יצירתי ולהעסיק מנכ"ל חיצוני בעסק משפחתי, חשוב לבצע את ההכנה הנדרשת למהלך כזה בכל ההיבטים, לתכנן גם את אופן ההטמעה שלו בעסק והגדרת מדדי ההצלחה.

חשוב לזכור, כי גם לאחר שהמנכ"ל החיצוני התחיל את תפקידו תהיה לו תקופת הסתגלות ולמידה בעסק והשינוי לא יקרה בן לילה.

אנו מזמינות אתכם לצפות בראיון קצרצר בשני חלקים  ומלא בעצות פרקטיות, עם אתי דמבו, בעלים של חברת "קשר" ביטוח ופיננסיים. אתי, במהלך אמיץ מאוד, בחרה לשלב מנכ"ל חיצוני בעסק המשפחתי שלה ושל בעלה והיא משתפת אותנו באופן קבלת ההחלטות ובהמשך לגבי האתגרים וההצלחות.

שילוב מנכ"ל חיצוני בעסק משפחתי - חלק א

שילוב מנכ"ל חיצוני בעסק משפחתי - חלק ב

מינוי מנכל חיצוני לעסק משפחתי - היהלום העסקי

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: