עסקים ומשפחה: שילוב נכון או אסון? – יתרונות וחסרונות

עסק משפחתי קטן כגדול, מנוהל על ידי בני המשפחה. הקמת עסק משפחתי הוא צעד שאינו פשוט, הטומן בחובו יתרונות וחסרונות רבים. עסקים ומשפחה – שילוב נכון או אסון? יתרונות וחסרונות העסק המשפחתי, קדימה, בואו נתחיל. 

הצד החיובי – יתרונות השילוב בין עסקים ומשפחה

  1. מעל הכל, עומד היתרון המרכזי ביותר, הוא הנאמנות. בשל העובדה כי מדובר בעסק משפחתי, רמת הנאמנות כלפיי העסק גבוהה.
  2. בשל העובדה כי הרווחים מן העסק נשארים במשפחה, רמת המוטיבציה והאכפתיות של כלל בני המשפחה היא גבוהה.
  3. הדינמיקה הקבוצתית טובה מתחילת תהליך ההקמה, שכן מדובר בבני משפחה.

מעבר לכך, בשל העובדה כי מדובר בבני משפחה, התקשורת כנה ופתוחה ומאפשרת התייעלות, דבר אשר משפיע על ההכנסות של העסק לטווח הרחוק. אך למרות זאת, אין לוותר על ייעוץ לעסק משפחתי.

הצד המאתגר – חסרונות השילוב בין עסקים ומשפחה

לאחר שעברנו על היתרונות הטמונים בעסק משפחתי, כעת נעסוק בצד המאתגר – בחסרונות. ישנם שני חסרונות מרכזיים, אותם יש לקחת בחשבון כאשר מקימים עסק משפחתי.

  • ראשית, מקור הפרנסה של המשפחה נשען על עסק אחד, דבר העלול להשפיע רבות על המשפחה מבחינת כלכלית. יש לקחת בחשבון שבכל עסק יכולות להיות תקופות חלשות יותר, בהן הרווחים נמוכים. במקרים אלו, כאשר כלל בני המשפחה מעורבים בעסק, פרנסת המשפחה עלולה להיפגע קשות. לכן, ישנה חשיבות רבה להיעזר בייעוץ עסקי בכלל ובייעוץ לעסק משפחתי בפרט, על מנת להימנע מפגיעה קשה ברווחת המשפחה.
  • שנית, כאשר בני המשפחה עובדים יחדיו בעסק המשפחתי, לא פעם החיים האישיים מתערבבים עם העבודה. מקרים אלו, עלולים להוביל לבעיות וויכוחים במסגרת העסקית. מצב זה, עלול להוביל לפגיעה בניהול העסק וכן עלול לגרום לסכסוכים וריבים משפחתיים. על מנת להימנע ממקרים אלו, מומלץ לפנות לייעוץ עסקי.

איך להקים ולנהל עסק משפחתי

לאחר שהבנתם מהם היתרונות ומהם החסרונות בהקמת עסק משפחתי, אם אתם בכל זאת מעוניינים להקים עסק משפחתי, כדאי שתעשו זאת נכון. על מנת לנהל את העסק כראוי, יש להפריד בין החיים האישיים למקצועיים ולקבל החלטות נטולות אמוציות. מומלץ להיעזר בשירותי ייעוץ עסקי, על מנת לבנות תוכנית עסקית, להגדיר מראש את התפקידים בעסק, תחומי האחריות, וכן המטרות והיעדים.

בשורה התחתונה, הקמת עסק משפחתי יכולה להיות שילוב נכון או אסון, לכן ישנה חשיבות רבה להיעזר בגורמים מקצועיים, על מנת להקים ולנהל עסק משפחתי מצליח.

מוזמנים לצפות בסרטון מתוך "משולחנו של המנכ"ל" – "עסקים משפחתיים, התמודדות עם "לא נעים"

עובדים בשדה בעסק משפחתי

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: