שותפות עסקית בין אחים – 5 אבני יסוד לפני שמערבבים בין משפחה ועסקים

שותפות עסקית בין שותפים הינה דבר מורכב ושותפות בין אחים לעסק מורכבת אף יותר. על מנת לצלוח את הקשיים והאתגרים המשפחתיים בניהול העסק מומלץ להחליט על קווים מנחים שעל פיהם יתקבלו החלטות ויתנהלו הדברים. או במילים אחרות, חשוב לשים את הדברים "על השולחן" ולנסות לחזות מראש את הנקודות הבעייתיות שעלולות להוביל לחיכוכים או ויכוחים משפחתיים בעת ניהול העסק.

איך בונים שותפות עסקית במשפחה?

עוד לפני שהולכים לקבל ייעוץ משפטי ולחתום על חוזה בין בני המשפחה המנהלים את העסק, חשוב לקבל ייעוץ לעסקים על מנת לקבל הכוונה והדרכה איך לפעול יחד בצורה הטובה ביותר שתוביל לצמיחה בעסק ותשמור על אחידות משפחתית.

עסקים משפחתיים מצליחים לרב מתבססים על 5 אבני יסוד:

  1. הגדרת תפקידים ברורה – לכל אחד מהאחים יש תכונות אופי מאייפנות, כישורים ויכולות, וניסיון שצבר בתפקידים טרום הגעתו לעסק המשפחתי , חשוב להכיר בכל אלו ולהתאים את התפקידים בניהול ותפעול העסק בהתאם. לדוגמא, אם אח אחד טוב בלנהל משאים ומתנים ואוהבת לעבוד עם אנשים, סביר שיהיה אחראי על ניהול השיווק, המכירות או הרכש ואילו אח אחר אוהב מאוד לעבוד עם מספרים, לנהל דוחות אקסל ועוד סביר שיהיה אחראי על הנה"ח, בקרות ועוד.
  2. תיאום ציפיות במצבים שונים – חשוב שתהיה הגדרה מדוייקת של תחומי האחריות של כל אחד, מתי ואיך מעדכנים בנושאים שבאחריות כל אחד, מהי הדרך לקבל החלטות בעסק, מהם הגבולות שבהם מותר לערב משפחה ועסק (מתי המשפחה לפני העסק והפוך), מהן החזון העסקי המשותף והחזון העסקי-משפחתי המשותף, כיצד מתנהלים עם בני משפחה שאינם בעסק ועוד. ככל שיהיה תיאום ציפיות טוב ורחב יותר, כך יהיו פחות חיכוכים ואי הבנות בין האחים המנהלים את העסק.
  3. בחירת בורר חיצוני – במקרים בהם מתעורר ויכוח או צריכה להתקבל החלטה אך אף אחד מהצדדים לא מוכן להתפשר, מומלץ להחליט מראש על בורר חיצוני שישמש כגורם מכריע בין שני האחים. כמובן שהוא צריך להיות מוסכם עליהם מראש, טרם נכנסו לשותפות המשפחתית. הבורר יכול להיות המייסד של העסק או גורם חיצוני.
  4. להניח לעבר, להסתכל אל העתיד – כשאתם נכנסים לעסק עם בן משפחה, אתם מביאים אתכם גם את הזכרונות הטובים והלא טובים שצברתם יחד איתו. מומלץ להשאיר את הזכרונות הלא טובים ואת הרגשות השליליים כלפי אותו בן משפחה, מחוץ לעסק ולפתוח דף חדש. עוד חשוב "ליישר קו" לגבי העתיד ולהבהיר מההתחלה מהן המטרות שלשמן נכנסתם אל השותפות. בעת הצורך מומלץ להיות מלווים בייעוץ אישי-רגשי.
  5. תכנון מנגנון פרידה – יש משפט שאומר "צריך לדעת עם מי להתחתן, אבל עוד יותר צריך לדעת ממי להתגרש". פירוק "חבילה" זוגית או עסקית היא לא דבר נעים, על אחת כמה וכמה אם מדובר בשותף שהוא בן משפחה שממשיכים לראות ולפגוש בסופי שבוע, חגים ואירועים משפחתיים. במידה ותגיעו אל הרגע בו אתם מפרקים את השותפות המשפחתית, מומלץ שתכינו מראש מנגון פרידה בו ברור כמה זמן מראש צריך להודיע על הרצון להיפרד, תוך כמה זמן נפרדים, מה עושים עם הלקוחות והציוד הקיים בעסק, איך מחלקים את הרווחים ועוד.
שותפות עסקית בין אחים - אבני היסוד לשותפות עסקית | היהלום העסקי

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: