עסקים משפחתיים מתאפיינים בהתנהלות שונה מעסקים רגילים והדבר כולל לא מעט יתרונות, כגון: מחויבות גבוהה של העובדים, מינוף פיננסי נמוך ויחסי עבודה המבוססים על אמון. לצד יתרונות אלו לעסקים משפחתיים צרכים, קשיים ואתגרים ייחודיים ואלו באים לידי ביטוי, בין היתר, סביב העברת העסק לדור ההמשך והיכולת להסתגל לשינויים בסביבה העסקית. במאמר זה נתמקד בתהליך המעבר הבין דורי, חשיבותו ויישומו בשטח.

שילוב הדור הבא בעסק

עסק משפחתי יכול לפעול במשך שנים רבות על בסיס החזון של הדור המייסד למרות המורכבות של היחסים המשפחתיים והעמימות בכל הנוגע לסמכויות הניהולית. הדבר הופך למאתגר כאשר המייסדים מעוניינים להעביר את המושכות לידי הדור הבא בעסק. התהליך עשוי לעורר קשיים ומחלוקות עקב הקושי לבצע הפרדה יעילה בין ניהול עסקי מקצועי והיחסים המשפחתיים.

ברגישות החלטית

בתהליך העברת העסק לדור ההמשך ההחלטה לגבי למי יעבור השרביט עשויה להיתקל בהתנגדויות של בני משפחה שרואים את עצמם כראויים יותר ויש לבצע את התהליך בצורה רגישה אך החלטית. חשוב שבני המשפחה יבינו את הרציונל של הבחירה בבן מסוים עבור ניהול הדור הבא בעסק ולהגדיר את סמכויותיו בנוגע לאופן קבלת החלטות בעסק משפחתי בעתיד.

קבלת החלטות בעסק משפחתי

לקראת תהליך של העברת העסק לדור ההמשך כדאי לקבל ליווי צמוד במסגרת ייעוץ עסקי אסטרטגי לעסק משפחתי לגבי אופן ביצוע השינויים. לרוב, במהלך קבלת ייעוץ לעסקים יוצע לעשות את התהליך באופן מדורג, תוך העברת הסמכויות הניהוליות לידי הדור הבא בעסק, כאשר הדור המייסד מצמצם את מעורבותו בהדרגה ומאפשר לבסס מנגנון קבלת החלטות בעסק משפחתי מחדש.

מיצוי יכולות וכישורים

בתהליך העברת העסק לדור ההמשך יש צורך לבחון את ההתנהלות העסקית בראייה עסקית קרה ולהחליט כיצד לתעל נכון את יכולותיהם וכישוריהם של בני המשפחה במסגרת המבנה החדש. כידוע  לרבים המספקים ייעוץ לעסקים בעת השינוי הדורי, יש להגדיר מחדש את הקריטריונים להעסקת בני משפחה בעתיד, כמו גם את מעמדם של בני המשפחה שאינם מועסקים בעסק.

לדעת גם לשחרר

תהליך המעבר הדורי יכול לחוות קשיים גם בעקבות חוסר יכולות של המייסד להשלים עם השינוי הנדרש ממנו. ייעוץ עסקי לעסק משפחתי המלווה את התהליך יכול לסייע לו להיות במודעות לדבר ולהציע כלים ודרכים להתמודדות עם קושי שכזה. לעיתים יהיה צורך לצרף אנשי ניהול חיצוניים מנוסים ולסייע לבני הדור הבא בעסק בהיבטים הנדרשים והדבר מעלה קשיים נוספים.

קידום מעבר חלק

מלבד קבלת ליווי מקצועי בתהליך המעבר, יש מספר עקרונות חשובים שיכולים להפוך את התהליך לחלק יותר. חשוב להשקיע זמן ומאמץ לטיפוח הלכידות המשפחתית לצד ניהול המעבר ולעודד את השיח הפתוח של בני המשפחה בנוגע לתהליך ולאופן הוצאתו אל הפועל. חשוב שלא להניח הנחות מוקדמות לגבי הרצונות והציפיות של כל בני המשפחה ולנהוג בשקיפות ובהגינות.

היהלום העסקי

אם אתם זקוקים לליווי או ייעוץ עסקי לעסק משפחתי לצורך קידום מעבר בין דורי, הגעתם למקום הנכון.  ביהלום העסקי אנו מתמחות בייעוץ לעסקים משפחתיים תוך מתן דגש לכלל הנפשות הפועלות ולאופן השפעתן על ההתנהלות העסקית והמשפחתית. היכולות, הכלים והניסיון שלנו מאפשרים לנו להוביל ברגישות שינויים חיוניים בתהליך מעבר דורי של העסק המשפחתי.

העברה בין דורית של עסק משפחתי לדור הבא

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: