יצירת מוטיבציה בקרב העובדים

היא ישבה מולנו, בשיחת ההיכרות הראשונית (שהינה חלק מתהליך אבחון בחברה ) ואמרה:
"אני מאוד אוהבת לעבוד כאן, האנשים מקסימים, האווירה חמה וביתית, מעניין לי מאוד מבחינה מקצועית, אני לומדת המון – אבל! יש המון דברים שצריך לשפר והגעתי מוכנה לפגישה עם רשימה מפורטת".

במשך רבע שעה רק האזנו וכתבנו את כל מה שהיא אמרה, ניסינו לעמוד בקצב המהיר שלה.. 

תהינו ביננו לבין עצמנו, האם הרשימה הארוכה והמפורטת מייצגת מוטיבציה ורצון שלה לעשייה ושינוי או חוסר שביעות רצון ממקום העבודה, מפאת הדברים הרבים שמצאה לנכון, כי הם דרושי שיפור והיא מחפשת דרך מילוט מהחברה?

מוטיבציית עובדים – מה זה אומר?

צמד המילים מוטיבציית עובדים נשמע רבות בקרב מעסיקים אך מה זה באמת אומר? 
האם כמעסיקים יש לנו דרך להשפיע על מוטיבציית העובדים שלנו? מהם הדרכים בהם ניתן להשפיע על מוטיבציית העובדים?

במאמר זה נצא למסע קצר בו נעמוד על ההבדל בין מוטיבציה פנימית לחיצונית, מהן הדרכים להעלאת המוטיבציה בקרב עובדים ומהו הערך שהארגון מקבל מכך.

נתחיל בהבנת המושגים מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית ומה ההבדל ביניהם?

מוטיבציה פנימית הינה רצון פנימי של העובד לעשייה מתוך הנאה ועניין, לעשייה מתוך בחירה אישית ואמיתית, למימוש היכולות והכישורים שלו תוך כדי ולא רק על מנת לקבל תגמול כלשהו.
דוגמא לכך היא עובד שמשקיע שעות נוספות לטובת הצלחה בתפקידו או עובד שלוקח על עצמו תפקידים נוספים בארגון כיוון שהוא מחובר לחזון הארגוני, מרגיש שיש לו חלק משמעותי בעשייה ורוצה לתרום מעצמו.

מוטיבציה חיצונית הינה רצון לעשייה המונע מקבלת תגמול, פרס או תמריץ כלשהו ואף פחד. במקרה של עשייה מתוך מוטיבציה חיצונית, למטרה אין חשיבות וגם לא לדרך אלא רק לתוצאה המתגמלת.
דוגמא לכך היא עובד שיחליף מקומות עבודה רבים רק על מנת להעלות את שכרו, או איש מכירות שיגיע לתוצאות הרצויות רק אם התגמול הכספי יהיה שווה ערך בעיניו.

כבעלים של חברה, האם יש לנו יכולת להשפיע או לחזק את המוטיבציה הפנימית בקרב העובדים שלנו?

התשובה היא בהחלט כן!

נוכל לחזק את המוטיבציה הפנימית של העובדים שלנו כאשר:

  • נשתף אותם בבניית תהליכים פנים וחוץ ארגוניים ובתהליכי קבלת החלטות
  • ניתן להם הזדמנות ליצור, ליזום ולקבל אחריות
  • נעודד ונאפשר מרחב להתפתחות אישית – קביעת מטרות ויעדים אישיים אשר מותאמים ליכולות, לניסיון, לותק, לקצב אישי ועוד
  • נעודד ונאפשר התפתחות מקצועית באמצעות שליחה לקורסים שיעמיקו את הידע בתחום המקצועי בו עוסקים ותחומים משלימים
  • נקפיד לתת הערכה ומשוב חיוביים לטובת חיזוק הביטחון העצמי והאמונה העצמית של העובד
  • נקדיש זמן להתייחסות אישית לטובת חיזוק הקשר האישי והיכרות נרחבת
  • נקדיש זמן לחיבור העובד לחזון ולערכים של הארגון באמצעות שיתוף לגבי המתרחש בארגון ומה צפוי לקרות
  • נטפח ונעודד עבודת צוות המגבירה את תחושת השייכות, היצירתיות והלמידה ההדדית

ארגון המטפח את עובדיו לאורך זמן, בדרכים הרשומות מעלה, נהנה מעובדים שהינם בעלי:

  • שביעות רצון גבוהה הן מתפקידם והן מהארגון
  • מחויבות ארגונית גבוהה למימוש החזון, הערכים והגעה לתוצאות
  • מתחושת שייכות גבוהה ורצון להיות מעורבים
  • ביצועים טובים יותר ואפקטיביים
  • מעורבות העובדים בפעילות החברה השונות, גם כאלו שאינן בהגדרת תפקידם

אז הבנו שחיזוק המוטיביציה הפנימית בקרב העובדים שלנו הוא חשוב ואפשרי, אך האם זה אומר שאסור לנו בשום אופן לטפח או להשתמש בגורמים המייצרים מוטיבציה חיצונית?
כמובן שהכל עניין של מינון ואיזון נכון.

ניתן ואף רצוי, מדי פעם, לשלב גם הנעה (מוטיבציה) חיצונית בדמות של מתנות בחגים ובימי הולדת, בונוס או תגמול כשאפשרי, אירועי חברה ועוד. גם פעולות אלו יחזקו את תחושת ההערכה האישית, יגרמו לתחושה טובה, וידרבנו לעשייה גם בתקופות של אתגרים. 
תנו להם להיות שותפים להצלחת הארגון

אם נחזור לסיפור איתו התחלנו לגבי שיחת ההיכרות עם העובדת, מה אתם אומרים?
יש לה מוטיבציה פנימית או שהיא חסרת שביעות רצון ממקום עבודה?

כמובן שאנחנו זיהינו שהיא בעלת מוטיבציה פנימית רבה וההגעה שלה מוכנה עם רשימה ארוכה רק מעידה על הרצון שלה להיטיב את העשייה הארגונית ולשפר את הביצועים שלה כתוצאה מכך.
איך אתם מטפחים ומעודדים את מוטיבציית העובדים שלכם בארגון?
אימצתם לעצמכם דרכים נוספות שאינן רשומות בכתבה שלנו? 
ספרו לנו!

מוזמנים לצפות בסרטון הבא בנושא מוטיבציה בקרב עובדי פרילנס:

לכל הסרטונים של "משולחנו של המנכ"ל – לחץ כאן

יצירת מוטיבציה בקרב עובדים - היהלום העסקי

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: