מדוע בעסקים משפחתיים יש נטייה להימנע מתכנון פיננסי?

תכנון פיננסי הוא מרכיב חיוני ליציבות של עסקים.  ניהול נכון של תזרים מזומנים בעסק ומציאת נקודת האיזון שבין ההוצאות וההכנסות מאפשרים להבטיח רווחיות מתמשכת והמשך צמיחה של העסק בטווח הארוך. הדבר נכון לגבי כל סוגי העסקים ולא משנה תחום הפעילות. לעסקים משפחתיים רבים יש נטייה להימנע מתכנון פיננסי והדבר קשור למאפיינים הייחודים של עסקים משפחתיים ועל כך נרחיב בהמשך המאמר.

מערכת יחסים מורכבת

עסקים משפחתיים רבים מתקשים בקבלת החלטות עסקיות שעשויות לפגוע במערכת היחסים המשפחתית. הדבר נכון במיוחד כאשר אלו מתנגשות עם האינטרסים של בני משפחה אחרים העובדים בעסק או כאשר הללו תחת תחום אחריותם של אחרים. עסקים משפחתיים רבים נוטים להימנע מבחינה של בעיות תזרים מזומנים בעסק וממשיכים להתנהל מכוח האינרציה בימי שגרה.

בחינת תפקוד ומשכורות

תהליך תכנון פיננסי בו נבחנות ההוצאות החודשיות והשפעתן על תזרים מזומנים בעסק משפחתי עשוי לשים על המוקד את הוצאות השכר השונות של בני המשפחה. פעמים רבות הנושא של השכר הוא רגיש במיוחד עבור עסקים משפחתיים מכיוון שהוא לעיתים אינו קשור להישגים של העובד בלבד ובחינת הנושא במסגרת תכנון פיננסי מצריכה התמודדות עם הדבר.

דוח מעקב לתזרים מזומנים

תכנון פיננסי על בסיס ניתוח כלכלי של דוח מעקב לתזרים מזומנים וקבלת החלטות לגבי שינויים ניהוליים נדרשים אינו פשוט בעסקים משפחתיים גם עקב אי הבהירות המאפיינת את המבנה ההיררכי בהם. כאשר לתהליך קבלת ההחלטות בעסק חודרים היחסים בין בני המשפחה השונים, הדבר מקשה על קבלת ההחלטות קשות הדרושות לתכנון פיננסי יעיל.

כישורים ויכולות

במסגרת תהליך ייעוץ עסקי לעסק משפחתי ניתן להתמודד עם הנטייה הטבעית להימנעות מתכנון פיננסי ולבחון את כלל ההיבטים אשר משפעים על תזרים מזומנים בעסק בהתאם לקריטריונים עסקיים ברורים. ניתן לבחון את מידת ההתאמה של שכר כל עובד ותרומתו להכנסות ולסייע בהטמעת התנהלות כלכלית טובה יותר, תוך איוש של תפקידים בהתאם ליכולות ולכישורים.

הפרדה בהוצאות ובאשראי

החשיבות של ייעוץ עסקי לעסק משפחתי ובחינת דוח מעקב לתזרים מזומנים נובעת גם מהנטייה לזליגת כספים מהעסק לבית ולהפך המאפיינת לא מעט עסקים משפחתיים ותיקים. ההפרדה בין הוצאות העסק לבין הוצאות המשפחה לא תמיד ברורה ושימוש שרירותי בכספי העסק להוצאות שאינן קשורות בפעילות העסקית פוגעת ביכולת להגיע לאיזון תזרים מזומנים בעסק המשפחתי.

במסגרת גיבוש תוכניות פיננסית וליווי של שירות ייעוץ לעסקים יש צורך לבחון לעומק את הנושא של האשראי ואת ההשפעה של החזרי הלוואות על התזרים השוטף. יש צורך להפריד לחלוטין בין הלוואות אישיות ועסקיות ולהימנע מביצוע תשלומים על הלוואות פרטיות מחשבון העסקי.

שינוי דורי כהזדמנות

תכנון פיננסי ומתן הדגש הנדרש לניתוח דוח מעקב לתזרים מזומנים חיוניים במיוחד כאשר העסק המשפחתי לקראת שינוי ניהולי דרמטי כמו מעבר בין דורי. מדובר על תהליך מורכב שמומלץ לעבור בליווי מקצועי במסגרת ייעוץ עסקי לעסק משפחתי מסודר. זאת כיוון שהשינוי מביא לידי ביטוי את הגורמים לנטייה להימנעות מתכנון פיננסי ולשם הצלחת התהליך חיוני להתמודד עימם.

זו הזדמנות לשינוי חיוני עבור עסקים משפחתיים והדבר קריטי לעתיד של כל עסק בטווח הארוך. כחלק מהתכנון הפיננסי והוצאתו אל הפועל, חשוב שמודל ההעסקה של בני משפחה ושכרם יהיה בהתאם לצרכים העסקיים. יש להחיל נורמות ניהול ברורות, תוך חלוקה ברורה של הסמכויות הניהוליות ותהליך מובנה לקבלת החלטות לעתיד.

סיכום סיבות להימנעות

לסיכום הנושא, במאמר זה התמקדנו בנושא של תכנון פיננסי ותזרים ובסיבות לנטייה של עסקים משפחתיים להימנע מהתעסקות בכך. כפי שציינו, בחינת התזרים מצריכה לבחון את ההתנהלות העסקית בנושאים כמו שכר, הוצאות ואשראי שבעסקים משפחתיים רבים מושפעים משיקולים זרים. תכנון פיננסי מצריך שינוי תפיסתי ולמרות חשיבותו הרבה לא קל לבצע אותו.

ליווי של היהלום העסקי

במידה ואתם מחפשים ליווי בתהליך של תכנון פיננסי כחלק מתהליך שינוי דורי או בלעדיו, השירות של היהלום העסקי הוא אידיאלי עבורכם. אנו מספקות ייעוץ עסקי וליווי של עסקים לאורך שינויים אסטרטגים ומבניים עד להשגת התוצאות הטובות ביותר. תהליך הליווי מתמקד בקבלת החלטות מושכלת לטובת הפיתוח העסקי, תוך הצבת יעדים ברורים ועמידה בהם.

תכנון פיננסי בעסק משפחתי

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: