הדרכים למניעת קונפליקטים בעת העברה לדור ההמשך

בכל משפחה יש ריבים וחיכוכים, חלקם קטנים, חלקם גדולים, חלקם נפתרים מהר וחלקם נמשכים שנים. אך מה קורה כאשר עובדים ביחד? כאן הסכנה היא כפולה היות וגם הריבים והחיכוכים בתוך המשפחה משפיעים על העסק וגם הריבים והחיכוכים בעסק משפיעים על המשפחה.

הכנת העסק לדור הבא

כאשר אב או אם המשפחה אשר הובילו עד כה את העסק בוחרים להעביר את העסק ואת הידע לדור הבא, יש צורך בתכנון מראש ובהכנות על מנת שהמעבר יעשה בהצלחה ולא יגרום לחיכוכים משפחתיים מיותרים. ברב המשפחות, כבר יודעים מראש מי מבני המשפחה יכול ורוצה להמשיך את דרכם של ההורים, אך למרות שהדברים נראים ברורים "על גבי הנייר", מומלץ לתכנן את הכנת העסק לדור הבא, הן מבחינה פרקטית ניהולית והן מבחינה משפטית.

התנהלות משפחתית עסקית

על מנת להפריד בין ההתנהלות העסקית וההתנהלות המשפחתית חשוב לעשות מראש עוד לפני שנכנסים לשותפות המשפחתית שני דברים עיקריים:

  1. לבצע תיאום ציפיות בו ברור לכל אחד מבני המשפחה מה תפקידו בעסק ומהן הסמכויות שלו. יש כאלה המכינים מסמך המסכם את הראייה העסקית ואת ההתנהלות העסקית לפני שנכנסים לעסק. אנחנו קוראות למסמך הזה אמנה משפחתית שהיא למעשה הצהרת כוונות עסקית אחד כלפי השני (מבחינת חזון, מטרות, דרכי התנהלות שוטפת, חלוקת רווחים, גיוס עובדים וספקים, הכנסת בני משפחה/בני זוג לעסק, מעורבותם של בני משפחה שאינם בעסק ועוד).
  2. הפיכת האמנה המשפחתית להסכם משפחתי אשר נכתב בליווי עורך דין המתמחה בעסקים משפחתיים.
    כחלק מההסכם המשפחתי חשוב להתייחס גם ל2 הנושאים הפחות מדוברים בדרך כלל:

    1. בחירת בורר חיצוני עבור מקרים בהם מגיעים למצב בו כל אחד מתבצר בעמדתו ולא מוכן להתפשר. הבורר יכול להיות אב המשפחה, אשר מכיר את העסק על בוריו, עורך דין המכיר את הנפשות הפועלות ואת התחום בו פועל העסק או יועץ עסקי המתמחה בגישור וייעוץ לעסקים משפחתיים.
    2. החלטה על מנגנון פירוק העסק אם וכאשר יגיע הרגע וזאת על מנת להיפרד יפה ולא להיגרר לסכסוכים משפטיים בין כתלי בית המשפט. חשוב לציין מי מקבל מה וכמה, תוך כמה זמן יש להודיע על הרצון לפרק את העסק ומה קורה עם הלקוחות והציוד של העסק.

ככל שהאמנה המשפחתית וההסכם העסקי בין האחים יהיו מפורטים יותר, כך יהיה ברור יותר לכל הצדדים כיצד עליהם להתנהל בסיטואציות השונות וזה ימנע היגררות לקונפליקטים.

תקשורת כמפתח לטיפול בקונפליקטים

בדומה לזוגיות רומנטית, גם בזוגיות עסקית המפתח להצלחה הוא תקשורת. בדומה לזוגיות רומנטית, תקשורת בעת משבר או קונפליקט עסקי תורמת לחיזוק הקשר בין השותפים בשלב הראשון ולצמיחת העסק בשלב השני.

כיצד באה הצמיחה בעסק לידי ביטוי?

הצמיחה מביאה איתה פתרונות חדשים ויצירתיים לבעיות ישנות, היא משפרת את הדינמיקה בין השותפים ואף מקלה ומשחררת את משקעי העבר וכשאין מה ש"יכביד" על העסק הוא יכול לנסוק כלפי מעלה ולהצליח.

קונפליקטים משפחתיים והדרכים להתמודדות - היהלום העסקי

← לבדיקת התאמה ואבחון ראשוני ללא עלות - מלאו את הטופס: